Minder personeel en toch meer omzet?
YOURS ziet nieuwe kansen voor reisondernemers
Consumenten willen weer massaal op vakantie, maar tegelijkertijd kampt de reisbranche met een groot personeelstekort. 'Dat probleem los je niet zomaar op, maar een deel van de reisondernemers bewijst al dat je met minder handjes toch meer geld kunt verdienen', stellen Wilco Bouwman en Lindsey van Ginkel van YOURS Accountancy.
Bij het accountantskantoor in Barneveld, marktleider in de reiswereld, weten ze als geen ander hoe de branche ervoor staat. 'Over het algemeen zijn de resultaten goed, maar we zitten nog niet op het niveau van 2019', zegt Wilco op basis van de jaarrekeningen van klanten. 'En de overheidssteun is nu gestopt, ondernemers moeten weer op eigen kracht verder.'
Ondanks oorlogen, sluimerende virussen, stijgende kosten en een tekort aan personeel zien Wilco en Lindsey (AA RB) volop kansen voor reisondernemers. Lindsey: 'Mensen hebben de laatste jaren veel geld besteed aan huis en tuin, maar willen nu weer lekker op vakantie. En daar gaan ze niet op bezuinigen.'
Efficiënter werken
Door die grote vraag en het personeelstekort worden reisondernemers volgens Wilco gedwongen om efficiënter te gaan werken. 'Werkweken van zeventig uur draaien is ongezond en hou je niet lang vol. En als je niet uitkijkt, ben je alleen maar gaten aan het dichten en heb je geen tijd om je business te verbeteren.'
Alleen nog op afspraak
Alleen nog op afspraak werken, helpt om de druk enigszins van de ketel te halen en is ook nog eens effectief. 'Dan heb je volledige aandacht voor de klant en over het algemeen een hogere conversie.' Lindsey vult aan: 'En het is ook een aanrader om nog eens goed naar je bedrijfsprocessen te kijken, zoals het offertetraject. Je bespaart bijvoorbeeld tijd door klanten minder keuzes te bieden, terwijl de consument minder keuzestress juist als prettig ervaart.'
Nichemarkten
De concurrentie voor reisondernemers die in nichemarkten werken, is afgenomen en plaatselijke reisbureaus hebben op dit moment de gunfactor, constateert Wilco. 'Je ziet toch dat mensen een beetje huiverig zijn om via internet te boeken. De consument zoekt zekerheid en heeft veel specifieke vragen. Wie kan die beter beantwoorden dan de echte specialist? Maak daar als reisondernemer gebruik van en zorg dat jij en je personeel goed opgeleid zijn. En denk goed na over welke klanten je wilt bedienen, in nichemarkten liggen de grootste kansen.' Toegevoegde waarde en een uniek product bieden worden na de zomer nóg belangrijker, stellen de specialisten van YOURS. 'Alleen dan kun je succesvol hogere prijzen hanteren en je marges verbeteren. Noodzakelijk, want de energie- en huurkosten stijgen.' Lindsey: 'En denk ook eens na over samenwerking met collega's. Wellicht zijn er mogelijkheden om de kosten te drukken en je aanbod te verbeteren.'